Hoe laat je jouw onderwijsteam groeien in de dagelijkse praktijk?

Hoe laat je jouw onderwijsteam groeien in de dagelijkse praktijk?

De laatste jaren hoor je veel over talentmanagement en talentontwikkeling. Talentontwikkeling is vooral een positieve benadering van iemands kwaliteiten. Daarmee zeg je: “maak van je 8 een 10 en je 5 wordt vanzelf een 6”. Ik geloof enorm in die positieve benadering! Maar wat kun je als leidinggevende nou écht doen, nadat een medewerker zo’n test heeft gedaan en je  de uitkomst hebt besproken?

Veel schoolleiders laten hun medewerkers een of enkele testen doen, zodat de kwaliteiten van een medewerker in beeld komen. Zulke testen zijn vaak niet duur en het is een mooi begin van een open gesprek. Sommige schoolleiders laten hun medewerkers uitgebreide ontwikkelassessments doen. Zo’n assessment is veel uitgebreider en geeft een compleet beeld van iemands kwaliteiten en gedrag.

Of je nu een eenvoudige of uitgebreide test hebt laten doen….. Wat DOE je samen met de uitkomst? Hoe zorg je ervoor dat het jouw medewerkers helpt te groeien?

Stel je hebt je hele onderwijsteam twee testen af laten nemen. Een test over iemands persoonlijke kwaliteiten en een test over iemands rol in de groep. Je bespreekt de uitkomst individueel en in groepsverband. In eerste instantie richt je je op herkenning. En die herkenning is er. Er wordt gelachen, er komen nieuwe inzichten over elkaars gedrag, er worden complimenten uitgedeeld en enkele irritaties komen in een ander daglicht te staan.

Een mooie opbrengst dus!

Vaak blijft het bij die ene sessie. Na een tijdje zakt de herkenning en de positiviteit weg. Kleine en grotere irritaties in het team komen terug. En de kwaliteiten van veel medewerkers blijven onbenut. Zonde toch?

Als je wilt dat je medewerkers steeds meer van zichzelf leren kennen en het geleerde juist in het lesgeven, ondersteunen en samenwerken toepassen, dan helpt het om de termen die in de teamsessie voorbij kwamen te blijven noemen. Dan worden het meer alledaagse termen.

Dit kan zowel tijdens de teamvergaderingen, maar het is nog effectiever als het juist gebeurt in de dagelijkse praktijk, in de koffiekamer, tijdens pauzes, op je kamer bij een kort gesprekje, als er een geintje gemaakt wordt, bij een situatie rondom de klas, tijdens een projectbespreking, etc.

Tip: begin eens door 1 keer per dag één van onderstaande zinnen te gebruiken:
• “dat is echt een kwaliteit van jou, zeg!”
• “heb je haar al gevraagd, volgens mij kun je haar kwaliteit daarvoor inzetten”
• “ik waardeer dat je dat elke dag doet en dat je je kwaliteit steeds inzet”
• “heb je hem al verteld wat je ervan vindt? Weet je de feedbackregels nog?”
• “iemand zei laatst iets tegen je over een situatie, hoe vond je zelf dat je ermee om ging? Liet je de ander uitpraten of ging je in verdediging?”
• “dat is volgens mij echt een allergie van je” … hoezo? …. omdat je zo sterk op die situatie reageerde”…. Praat dan in diezelfde week individueel even door: “Hoe kijk jij daar tegenaan?”
• “dit is nou precies onze ……. ” (noem de term die iets zegt over de gezamenlijke positieve of negatieve cultuur die jullie ontdekten tijdens de teamsessie)

Als leidinggevende hoef je niet alles zelf te doen en je bent ook niet altijd aanwezig bij die dagelijkse situaties!

Daarom een extra tip: vind een paar collega’s die ambassadeur kunnen zijn, die dergelijke vragen vaker kunnen stellen uit belangstelling (niet vanuit een oordeel), collega’s die deze thema’s leuk vinden en al wat beter begrijpen. Vertel hen wat je in het team wil laten groeien en vraag hen expliciet of zij willen helpen door een dergelijke opmerking of vraag te stellen.

Veel succes!

Heb je een vraag of wil je even op weg geholpen worden? Of wil je graag weten hoe je zo’n eerste teamsessie goed kunt begeleiden? Blijf niet met vragen zitten! Stuur een berichtje, ik help je graag verder!

 

2017-06-22T14:33:28+00:00