Hoe reageer jij op iemand met slachtoffergedrag?

Hoe reageer jij op iemand met slachtoffergedrag?

Wat doe je als een zieke medewerker echt ziek is, maar zich ook wel snel opstelt als slachtoffer?

Natuurlijk ga je in gesprek, maar soms is de situatie complexer en werken de gesprekken zelfs averechts.

Kijk eens vanuit een andere bril naar de situatie: wat maakt dat de medewerker zich snel als slachtoffer opstelt? Wat zit er onder zijn of haar gedrag en wat heeft hij of zij nu nodig? Of drukt de medewerker als het ware op jouw allergieknop, waardoor je overdreven fel reageert op een vraag van hem of haar?

En weet jij wat je officieel mag verwachten van je medewerker? Als je dat weet, voel je je sterker in het gesprek.

Vraag gerust eens na bij je arbo-dienstverlener, zodat je je sterker voelt. Dan kun je in het gesprek zowel empathie tonen voor de situatie van je medewerker als ook duidelijk (en zonder frustratie) vertellen wat jij van de medewerker verwacht. Je kunt de medewerker vervolgens vragen de afspraken even op de mail te bevestigen, dan weet je meteen of de medewerker jouw verhaal goed heeft geïnterpreteerd.

2017-06-22T14:34:44+00:00