Waarom is kritiek van sommige personen soms zo lastig te ontvangen?

Waarom is kritiek van sommige personen soms zo lastig te ontvangen?

Omdat jullie waarschijnlijk in elkaars allergie-zone zitten! Je frustratie over het gedrag van de ander is meestal terecht of wordt zelfs breder in het team gedragen, maar jij bent er echt “helemaal klaar mee!”

 

Herken je dit?

In zo’n situatie lukt het vaak niet meer om de feedback effectief te brengen. Jullie ervaren waarschijnlijk elkaars gedrag erg gekleurd en reageren snel en fel op elkaar. Je kunt er zelfs heel achterdochtig van worden! En omdát je die irritatie voelt, wacht je vaak ook nog te lang met het geven van de feedback, waardoor je “nu echt wel klaar bent met het gedrag van de ander tijdens de teamvergaderingen! Grrrrr”.

Tip: Probeer dat ge-ergerde gevoel dus voor te zijn, door al meteen je eigen emotie te herkennen die het gedrag van de ander bij je oproept. En probeer te ontdekken waar dat door komt (raakt het ‘iets ouds’ bij jou of heb je misschien een sterke behoefte aan erkenning voor jouw eigen situatie, etc.). Zodra je je eigen emotie herkent en globaal weet waar het vandaan komt, kun je effectief spreken met de ander. Leg de lat van dat gesprek ook niet te hoog: je hoeft hem of haar niet te veranderen of te overtuigen, maar je kunt wel samen ontdekken waarom de samenwerking bijvoorbeeld zo stroef gaat. Dat betekent dat het een tweezijdig gesprek is.

Kom je er niet uit? Stuur even een prive-berichtje, ik help je graag verder!

2017-06-22T14:34:06+00:00